"Kan bli trafikinfarkt"

Även om H2 Green Steel, H2GS, nu har fått miljötillstånd för det planerade stålverket i Boden är det fortfarande oklart var företaget ska hämta sin malm, skriver Di. Förväntningarna var att statligt ägda LKAB skulle stå för leveranserna, men enligt Di:s källor förhandlar H2GS istället om malm från gruvföretag utanför Europa. LKAB:s vd Jan Moström menar att utmaningen ligger i den underhållsbehövande Malmbanan. "Ett dubbelspår mellan Luleå och Boden skulle lösa väldigt mycket problem, inte alla, men mycket av problemen", säger Moström till Di. Relationen mellan LKAB och H2GS är spänd och det finns oro för ökad trängsel på sträckan mellan Luleå och Boden om H2 Green Steel importerar malm via Luleås hamn. "Med banan som den är nu, ska de köra via Luleå hamn kommer det att bli trafikinfarkt", säger Moström till Di..

Dagens Industri, 2023-06-05