Är exporten i hamn?

I går berättade vi om det stora muddringsprojektet i Luleå hamn, som kommenterades av av hamnchefen Roger Danell: "Våra mineralfyndigheter är inte värda någonting om vi inte kan få iväg malmen. Målet är att alla båtar som går in i Östersjön vid Danmark också ska kunna gå ända hit upp" påpekade han.
Förhoppningsvis kommer investeringen i Luleå hamn att betala sig bra, om den blir av, men EU:s svaveldirektiv träder i kraft 2015 och innebär nya betydligt tuffare regler för hur mycket svavel sjöfarten i Östersjön och Nordsjön får släppa ut, där reglerna blir tio gånger så hårda idag och 35 gånger hårdare än i resten av Europa och världen.
Reaktionerna från svensk industri mot svaveldirektivet har varit kraftiga:
"Jag ser det här som näringsfientligt. 95 procent av den svenska stålindustrins tillverkning går på export, och där konkurrerar vi med andra tillverkare som inte har de här kostnaderna", sa Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret till Ekot i maj.
Mot bakgrund av EU:s diskriminerande svaveldirektiv hade det kanske varit bättre att satsa på Malmbanan och hamnen i Narvik - eller hamnarna i Murmansk och Kirkenes.

Norrbottens-Kuriren, 2013-01-03