NU VISAS JERNKYSSEN 286 GÅNGER

Fem tjejer från Sandviken vann med sin idé en reklamfilmstävling utlyst av stålindustrins branschorganisation Jernkontoret. Nu har filmen "första kyssen" förverkligats och kommer att visas på ZTV och MTV. I filmen får man se ett par som kysser varandra. Båda har tandställning, som ju är en produkt av stål, och dessa hakar fast i varandra. Meddelandet därefter lyder "Haka på du också. Läs materialteknik". Målgruppen är ungdomar mellan 12 till 24 år.- Vi måste fånga upp de bästa ungdomarna för att svensk stålindustri ska fortsätta vara världsledande, säger Jernkontorets informationschef Peter Salomon. Han berättar att kampanjen, som förutom filmen består av riktade insatser ute på gymnasieskolorna, redan gett resultat. Peter Salomon räknar med att de nått ut till alla 20.000 gymnasieelever som läser naturvetenskap med teknik. - Vi är lite av en doldis. Basindustrin låter kanske inte så spännande för dagens ungdomar. Men för oss är det helt avgörande att vi fångar upp de duktiga, de som ska ta fram det nya stålet, säger Salomon.

Arbetarbladet, 2002-01-23