VARFÖR SÅLDE SSAB HARDTECH, EGENTLIGEN?

SSAB:s resultat efter finansnetto uppgick till hela 2,6 mdr kr vilket var en förbättring med 1,7 mdr kr jämfört med samma niomånadersperiod under 2003. Under samma tid ökade försäljningen till 18 mdr kr eller 21 procent. Förklaringen till det starka resultatet är en ökning av den globala efterfrågan, vilket har lett till att SSAB kunnat höja priserna med 12 procent. Aktien har stigit med 25 procent sedan årsskiftet relativt generalindex som har ökat med drygt 18 procent. I november sålde SSAB sin Hardtechverksamhet med en reavinst på 750 Mkr. Hardtech som pressar, formar och härdar stål i en enda smäll, levererar ett mycket stark stål som används som krockskydd i bilar. Den väl fungerande verksamheten hade en försäljning på 810 Mkr och gjorde en vinst på 126 Mkr. SSAB:s argument för försäljning följer två linjer. Dels endast marginella synergieffekter och att Hardtech inte passar in i SSAB:s nischstrategi, dels en lönsam affär för aktieägarna. Argumenten mot försäljningen är att Hardtech kunde pressa SSAB till en nyttig och kontinuerlig utveckling. Dessutom förlorar SSAB viktig kompetens i och med försäljningen. Det kan vara ett sätt att hålla aktieägarna glada istället för en väl genomtänkt strategi skriver Bernt Hermele.

Dagens Nyheter, 2004-12-05