EUROPA: EN UTPLANING AV MARKNADEN VÄNTAR

De europeiska stålbolagens största utmaning framöver är hur de ska hantera en nedgång till mer blygsamma nivåer i efterfrågeutvecklingen. Många anser att vägen framåt är att trycka på utvecklingen mot mer sofistikerade produkter med större vinstmarginaler.Sverige utmärker sig med antagligen den största andelen av den totala stålproduktionen som utgörs av högkvalitativa produkter. Enligt svenska Jernkontoret var lite över hälften av Sveriges totala produktion på 6 miljoner ton högkvalitativa specialprodukter. Omkring 85 procent av Sveriges stålproduktion går på export. Sandivkägda Kanthal och SKF-ägda Ovako är två exempel på svenska företag som koncentrerat sig på sofistikerade produkter. SSAB är en annan ledande nischproducent. De har specialiserat sig på höghållfast stål. SSAB ökade produktionen av nischprodukter med 30 procent förra året, vilket genererade en stor vinstökning.Enligt branschorganisationen Eurofer slår efterfrågeökningen i EU av på takten under 2005, ned till 1,5 procent. En halvering jämfört med 2004.- Jag väntar mig i princip en utplaning av marknaden, säger Arcelorchefen Guy Dollé.De senaste 18 månaderna har dock de europeiska ståljättarna Arcelor, ThyssenKrupp och Corus kammat hem stora vinster med draghjälp av stålprisets stegring och Kinas stora stålaptit.Under 2004 producerade de 25 länderna i EU knappt 200 miljoner ton stål, omkring en femtedel av den globala produktionen. Drygt 10 procent av EU:s stålproduktion exporteras. Stålimporten är något mindre omfattande, vilket ger ett överskott i bytesbalansen. Tyska ThyssenKrupp har uttryckt planer på en offensiv förvärvsstrategi och det spekuleras i om de siktar på att köpa upp Corus. Om den europeiska stålmarknaden börjar vika i takt med prisfall på stål utlöst av avmattad efterfrågan i Kina blir en europeisk storaffär alltmer trolig.

Financial Times (Eur), 2005-04-13