STORT STÅLBEHOV I KINA DRIVER UPP PRISER

Kina är i dag världens största importör och tillverkare av stål. Produktionen i Kina har fått priserna på kol, koks att öka kraftigt. Det har även kostnaden för själva frakten av råvarorna gjort. Fraktpriserna har ökat med 100-200 procent. Det kinesiska stålet håller inte samma kvalitet som det i västvärlden, men det duger till att förbättra infrastrukturen med. Den stora faran lurar om 10-15 år när den kinesiska byggvågen är över. Då är faran överhängande att världens stålproducenter sitter med för mycket tillverkningskapacitet. Det kan leda till samma sorts stålbad som världen gick igenom på 70- och 80-talen. - Och kineserna är på väg att bygga upp världens modernaste stålindustri, säger Ivar Ahlberg på SSAB. SSAB har malmen på hemmaplan, men kol och kos måste man köpa från utlandet. Med dagens priser är det dyrt.- Därför skickar vi bara våra spetsprodukter som höghållfast tunnplåt och kylda stål till avlägsna marknader, där producenterna inte besitter vår kunskap, säger Ahlberg.

Dagens Nyheter, 2004-02-26