STÅLFÖRETAG VILL HA TRANSPARENS I SKROTBRANSCHEN

Den amerikanska stålindustrins två huvudingredienser är stål och spioneri. Eftersom det inte finns något öppet och konsekvent system för att prissätta skrot har man använt sig av satellitfotografier och helikopterspaning för att hålla koll på leverantörernas skrottillgångar. Nu vill stålföretagen försöka råda bot på snokandet genom att öka transparensen på skrotmarknaden, och deltar i ett nytt projekt som drivs av Management Science Associates Inc. (MSA), ett Pittsburgh- baserat analysföretag som spårat konsumtionstrender för såväl Coca-Cola som Levi Strauss. MSA har ett dussintal stålföretag som medlemmar i sin RMDAS (Raw Material Data Aggregation Service). Mot en avgift får medlemsföretagen lämna in uppgifter om vad de betalat för råmaterial, och i gengäld jämföra med vad andra betalat i motsvarande transaktioner.  Om RMDAS visar sig vara ett tillförlitligt verktyg skulle stålföretagen kunna börja planera sina inköp minst tre månader i förväg, istället för en månad, som idag.

Wall Street Journal Europe, 2005-05-18