ThyssenKrupp byter roll från säljare till budgivare, blickar utanför Europa.

Tyska ThyssenKrupp har sålt ut 29 bolag de tre senaste åren. Den breda industrikoncernen drar nu in en dryg tredjedel av sina intäkter från den lånsamma stålbranschen. Nu vill Thyssen växa på stålsidan, genom uppköp utanför Europa. Det visade bolagets bud på kanadensiska Dofasco. Men den affären är långt ifrån över. Flera bud kan komma från kapitalstarka ståljättar som tjänat bra på de senaste årens stålboom och nu vill expandera genom uppköp. Samtidigt kan hela sektorn stå på toppen av en cykel som snart vänder nedåt. Då står uppköparna med bolag som de köpt när det var som allra dyrast att handla. Enligt analytiker är Thyssens bud på Dofasco dyrt redan som det är.Enligt Thyssen skulle en fusion med Dofasco öka koncernens årsproduktion av stål till 22 miljoner ton från dagens 16,5 ton och skicka upp bolaget till världens sjätte största stålproducent från sin nuvarande position som tionde största.

The Wall Street Journal Europe, 2005-12-13