"Vi ser stora möjligheter i Asien"

Bo-Erik Pers, 51 år och ny marknadsdirektör på SSAB Tunnplåt ser ingen ödesmättad marknadsfråga framför sig, utan menar att det gäller att hålla i den stabila utveckling bolaget haft på senare år. Till nya marknadssatsningar hör de asiatiska marknaderna för nischprodukterna ultra och extra höghållfast tunnplåt. Han betonar även vikten av den Nordiska marknaden, till vilken knappt hälften av leveranserna går. Nu lanseras även ett nytt Domex-stål med lägre vikt och högre lastförmåga, som även ger bättre betalt. Bo-Erik kan i nuläget inte se några tecken på höjda stålpriser inför andra halvåret, men tror att det blir några mindre höjningar. Konkurrensen från Kina märks inte av så mycket på den nordiska marknaden som i södra Europa. Konkurrensen blir nog lugnare även där, då de kinesiska myndigheterna tagit bort delar av stödet till stålexporten.

Dagens Industri, 2007-04-17