SSAB:s expansion blockeras av Kinas barriärer

Olof Faxander, vd på SSAB, som dubblat sin storlek efter köpet av Ipsco, tycker att Kina borde lättapå sina restriktioner för utländska företag. Enligt Faxander har de kinesiska myndigheternas inställning hämmat intresset för utländska bolags expansion i Kina. Affären med Ipsco är den största i SSAB:s historia, och bolagen beräknas sälja stål för 9 miljarder dollar i år. 50 procent av försäljningen sker från Europa, 45 procent från Nordamerika och enbart omkring 5 procent från Asien, där Kina står för hälften. Då efterfrågan växer fortast i Asien är Faxander angelägen om att expandera där. Särskilt i Kina där SSAB nu etablerar närvaro för att lära sig om dess marknad. SSAB:s försäljning ökade 14 procent första halvåret i år, och Faxander ser positivt på de närmaste månaderna. Inte bara på grund av den uppåtgående trenden för hela stålmarknaden, utan främst på grund av stålkonsumenternas intresse för högkvalitativt stål. Till skillnad från Mittal, som bara bryr sig om kvantiteten, vill Faxander växa genom att tillhandahålla den kvalitet på stål kunden vill ha.

Financial Times (Eur), 2007-07-24