100 miljoner satsas på tillväxt vid bruket

Under våren har en tillväxtsstrategi för Böhler-Uddeholm Precision Strip tagits fram. Målet är att ytterligare öka specialiseringen inom varje affärsområde. Så för att sätta fokus på kärnprocesserna delas verksamheten upp i fyra olika bolag. Säljbolaget förläggs i Karlstad, medan bolagen för "Precision" och "Sågstål" samt ett bolag för administration, transportplanering och liknande stannar i Munkfors. Framförallt har affärsområdet Precision potential att växa. Enligt det bolagets vd, Joakim Sköld, är målsättningen för bättre lönsamhet en dubblerad volym inom tre år. Vidare menar han att ett tiotal personer måste rekryteras för att klara verksamheten nästa år. Eftersom Böhler-Uddeholm Precision Strip nu blir fyra bolag lämnar nuvarande vd, Gerhard Tichler, sitt uppdrag, och kommer istället ingå i styrelsen för de olika bolagen, vilka får var sin ny vd.

NWT, 2007-08-30