Ambitiöst men orealistiskt av Miljömålsberedningen

Oklart hur vi ska nå delmålet om minskade koldioxidutsläpp i transportsektorn utan att försämra svensk konkurrenskraft, menar Jernkontorets vd Bo-Erik Pers.

Miljömålsberedningen lämnade idag över sitt slutbetänkande till regeringen. Betänkandet innehåller förslag till en samlad svensk klimatpolitik med delmål till 2030 och 2040 och kompletterar det tidigare delbetänkandet där ett långsiktigt mål till 2045 föreslogs.

− Det är ambitiösa mål som sätts upp och det är positivt att det finns en bred enighet i Sveriges riksdag. Tyvärr är delmålet för minskade koldioxidutsläpp i transportsektorn inte särskilt realistiskt och det är oklart hur vi ska ta oss dit utan att försämra svensk konkurrenskraft, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret. 

Stålindustrins verksamheter är ofta placera på landsbygden i Sverige och i stort behov av fungerande transporter till de 150 länder som de svenska företagen exporterar till. Alla transportslag behövs för att frakta gods effektivt och resurssnålt runt om i världen.

− Klimatfrågan måste hanteras med ett globalt perspektiv. Sverige kommer vi inte ensamt att kunna styra över den utveckling som behövs inom till exempel transporter och bränslen. Här krävs samarbete inom EU, inte minst vad gäller synen på förnybara bränslen, säger Bo-Erik Pers.

Läs också:

Maria Sunér Fleming: Klimatet för viktigt för önsketänkande och ineffektiva åtgärder (svensktnaringsliv.se)

Kontaktperson:

Anna-Karin Nyman, kommunikationsdirektör
anna-karin.nyman@jernkontoret.se, +46 70 206 75 62