Jennie Soläng stärker Jernkontorets digitala genomslag
I början av december kom Jennie Soläng, nu digital strateg och ansvarig för event, på plats på kommunikationsavdelningen på Jernkontoret. Lagom till Ståldagen fick hon rivstarta med att möta viktiga målgrupper, branschen och kommunikationskollegorna på stålföretagen.
Jennie Soläng, ny kommunikatör på Jernkontoret. Foto: Pia Nordlander, BildN.
Vilken utbildningsbakgrund har du?
– Jag pluggade i Sundsvall i tre år på kommunikation – och PR programmet. Efter mina tre år fick jag en medie- och kommunikations-kandidatexamen. Jag valde även att läsa till extra projektledning och grafisk design.
Vad kommer du att syssla med på Jernkontoret?
– Jag kommer vara en del av kommunikationsteamet som digital strateg och projektledare för evenemang som Jernkontoret arrangerar. Jag kommer ha ett stort utbyte med de övriga kollegorna på Jernkontoret, så jag tror att många kommer se en del av mig.
– Jag kommer inte minst att jobba vidare och fortsätta utveckla vår viktiga visionsdag, Ståldagen. Att vidareutveckla och finslipa vår mötesplats för både stålindustrin och för viktiga intressenter ser jag verkligen fram emot.
– Under 2020 ser jag fram emot att bidra till Jernkontorets arbete för att synliggöra svenska stålprodukter under #stålnytta. Jag kommer också att jobba med olika delar av kompetensförsörjningsutmaningen, kanske den viktigaste utmaningen som stålindustrin står inför. Att jobba med målgruppen unga (som i sig är superspretig) har jag erfarenhet av från tidigare kommunikationsjobb och här ska jag se till att addera mycket kunskap om digitala verktyg, men också strategiskt kring tonalitet och uppföljning.
Vad har du för förväntningar på ditt nya jobb?
– En ganska svår fråga tycker jag. Men jag trycker det är väldigt kul att få vara kreativ i olika former och då är projektledning och strategi en perfekt kombo! Sedan är jag lite av ett kontrollfreak, det brukar vara en egenskap kollegorna både älskar och hatar hos projektledare. Jag hoppas också att mina ibland lite udda och galna idéer kommer gå hem hos målgrupperna och på Jernkontoret, det kräver ett modigt kommunikationsteam och det tror jag att jag har hamnat i.
Vad är det bästa med den svenska stålindustrin?
– Den svenska stålindustrin är känd hos många, men behöver bli känd hos fler! De som känner stålindustrin beskriver den som innovativ, framåtsyftande, men också varm. Det attraherar mig. Dessutom ska det bli superkul att få vara med på resan mot en mer hållbar framtid!
Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag älskar vintern! Bor i rätt land, men fel stad. Jag gillar det mesta som vinterlivet har att erbjuda. Åker mycket skidor när det är säsong. Har tidigare tävlat i thaiboxning och målet är att börja tävla igen. Annars konsumerar jag gärna kultur i alla dess former; musikaler, teater, utställningar och jag besöker gärna nya städer. Tjänsten Hertz freerider har bidragit med en del resande. 😊