Nu bärgas järn från Gustav Vasas tid!

En dag under 1550-talet styrde ett fartyg söderut genom Stockholms skärgård. Skeppet var lastat med tunnor fyllda med stycken av järn, så kallade osmundar, som varit en viktig handelsvara för Sverige ända sedan medeltiden. Skeppet nådde aldrig sitt mål utan sjönk utanför Dalarö. Nu ska den sjunkna lasten undersökas och bärgas.

Jim Hansson, marinarkeolog vid Vrak/SMTM, leder dykningarna på Osmundvraket. Han planerar att bärga en eller två av de tunnor med osmundar från vrakets last. Foto: Catrin Rising, Vrak/SMTM.

Det så kallade Osmundvraket upptäcktes 2017 och ett internationellt forskningsprojekt med Vrak – Museum of Wrecks och Jernkontoret som initiativtagare påbörjades. Genom sin last av tunnor med osmundar har det sjunkna skeppet väckt stor uppmärksamhet. Osmundar är små standardiserade järnklumpar, som väger knappt tre hekto styck och som Sverige exporterade från tidig medeltid till början av 1600-talet.

Denna vecka påbörjar Vrak – Museum of Wrecks i samarbete med Jernkontoret nya dykningar på det sjunkna skeppet. Arbetet möjliggörs genom forskningsanslag från stiftelsen Voice of the Ocean. Marinarkeologer från Vrak kommer att genomföra dykningar på vraket under perioden 13 till 24 maj. Planen är att bärga en eller två av de tunnor med osmundar som finns ombord.

– Med dessa nya undersökningar hoppas vi kunna få svar på fler frågor kring osmundarna i skeppslasten. Vi vill veta vilken järnkvalitet de har, hur de skulle användas och var, säger Catarina Karlsson, koordinator för bergshistorisk forskning på Jernkontoret och ordförande för forskningskommittén "Östersjön som järnmarknad – Osmundskeppet, ett handelsskepp från 1500-talet".

Bärgningen kommer att ske med hjälp av lyftstroppar som placeras runt tunnorna, som kommer att vara vadderade med liggunderlag. Efter bärgningen kommer de att öppnas så att osmundarna som arkeologerna bedömer finns i lasten kan undersökas.

–  Vi kan knappt vänta på att få hoppa i, den här undersökningen har vi längtat efter länge, säger Jim Hansson, marinarkeolog vid Vrak/SMTM och projektledare och fortsätter:

–  Äntligen ska tunnorna med osmundar få se dagens ljus. Senast de såg solen var på Järntorget i Gamla stan i mitten av 1500-talet, när en tulltjänsteman kontrollerade innehållet innan man satte på locket. Vi tror att tunnornas konstruktion har att göra med att man ville förhindra smuggling. Det vore häftigt om vi kan ta reda på det 500 år senare.

Läs mer:

osmundar2.jpg

Jim Hansson inspekterar tunnor med osmundjärn i vrakets last på 30 meters djup utanför Dalarö i Stockholms skärgård. Foto: Mikael Fredholm, Vrak/SMTM.