Debattartikel om Sjöfartsverkets planerade neddragningar
Ledande företrädare för industrin, däribland Jernkontoret, skriver i en debattartikel i Dagens Industri om det planerade besparingsprogrammet hos Sjöfartsverket. Dessa påverkar den redan eftersatta isbrytarkapaciteten.

Av all frakt till och från Sverige sker 90 procent via båt. Sjöfarten är mycket kostnadseffektiv infrastruktur och det är dessutom omöjligt att transportera dessa stora godsvolymer på väg eller järnväg. Det är därför av yttersta vikt att de grundläggande förutsättningarna inte tillåts försämras. Svensk tillväxt, handelsförutsättningar, konkurrenskraft, export, import och beredskap bör ligga särskilt högt upp på agendan idag och de planerade nerdragningarna slår kraftfullt mot industrin, jobb och samhällsviktiga tjänster.
I debattartikeln lyfts särskilt angelägna åtgärder om att skjuta till permanenta, indexerade anslag, likställa vinterväghållningen till sjöss och på land, och att ta helhetsgrepp om investering i isbrytare i nationell plan.
Läs mer på Dagens Industris webbsida: Planerade neddragningar slår mot industrin
Debattartikeln är underskriven:
Annika Roos, vd Jernkontoret
Viveka Beckeman, vd, Skogsindustrierna
Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen
Anders Hermansson, vd, Föreningen Svensk Sjöfart
Jenni Ranhagen, vd, Näringslivets Transportråd
Maria Sunér, vd, Svemin