Rostfritt specialstål räddar regalskeppet Vasa

Vasa är en av Sveriges historiska skatter. Räddaren för det sköra skeppet blir ett avancerat skelett i rostfritt stål från Alleima.

Det svenska krigsfartyget Vasa seglade i väg på sin jungfruresa den 10 augusti 1628. Men stabiliteten var inte god nog för hårt väder varför hon förliste utanför Beckholmen vid Stockholms inlopp. Efter några misslyckade bärgningsförsök under 1600-talet glömdes skeppet bort och det var inte förrän 1961 som det åter fördes upp till ytan i närmast komplett skick. Vasa fick sitt eget museum 1988 och blev snabbt en av landets mest populära sevärdheter.

Tidens tand har dock gjort virket av ek skört och därför behövdes extraordinära insatser för att bevara Vasa. Specialståltillverkaren Alleima i Sandviken har nu tillverkat ett skelett på insidan av det 69 meter långa och knappa 12 meter breda skeppet för att minska rörelser och stabilisera skrovet för århundraden framöver.  

Stålet som används heter SAF™ 2507 och används vid synnerligen krävande arbeten i bland annat olje- och gasindustrin. Denna speciella typ av stål halverar påverkan på skeppet jämfört med konventionella typer då betydligt mindre hål behöver göras i skrovet för det tunna skelettet. Det ger också bättre tillgång till utrymmen ombord vilket främjar framtida forskning.

Det är inte första gången Alleima arbetar tillsammans med Vasamuseet för att bevara skeppet. 2011 gjordes ett omfattande projekt med att ersätta 5000 gamla rostskadade bultar vilket också sänkte totalvikten med åtta ton.

– Detta är verkligen avancerad ingenjörskonst och materialteknik till en av de mest värdefulla historiska skatter vi har i Sverige.  Det här är något vi ska vara stolta över, säger Gert Nilsson, teknisk direktör på Jernkontoret.

2028 fyller Vasa 400 år och lagom till jubileet beräknas det supporterande stålskelettet vara färdigställt. Mer om projektet kan du läsa om på Alleimas webbsida: Alleima keeps the Vasa ship afloat in a unique collaboration — Alleima