Yttrande över betänkandet "En hållbar bioekonomistrategi" och delbetänkandet "Förnybart i tanken"
Jernkontoret ser positivt på en nationell strategi för att utveckla bioekonomin. För att klara klimatomställningen och minska de fossila utsläppen behövs mer bioråvara i flera samhällssektorer, inte minst industrin. Stålindustrins behov av bioråvara har dock inte hanterats i utredningen. Jernkontoret avstyrker förslaget om plan för träbyggande och ökad träanvändning. Det strider mot idén om teknikneutralitet och marknadsekonomiska principer och riskerar att snedvrida konkurrensen mellan olika sektorer.
För att minska de fossila utsläppen behövs en ökad mängd bioråvara, till exempel biokol till stålindustrin. Foto: Mostphotos.
Remissvar till Regeringskansliet, dn LI2024/01199
Jernkontorets diarienummer: 6/24
Yttrande över betänkande SOU 2023:84 En hållbar bioekonomistrategi, samt delbetänkande SOU 2023:15 Förnybart i tanken, dn LI2024/01199
Sammanfattning
Jernkontoret anser att tanken om en nationell strategi för att utveckla bioekonomin är bra och välkommet. För att minska de fossila utsläppen behövs en ökad mängd bioråvara i flera samhällssektorer, inte minst industrin.
De behov av bioråvara som stålindustrin har saknas dock i utredningen.
Vi avstyrker kraftfullt förslaget om plan för ökad träbyggnad. Statligt favoriserade byggnadsmaterial strider mot idén om teknikneutralitet och marknadsekonomiska principer. Det riskerar att snedvrida konkurrensen mellan olika sektorer.
Vi är tveksamma till mål om ökad export för enbart bioekonomin. Det vore bättre med ett exportmål som omfattar hela ekonomin.
Vi är tveksamma till mål om substitutionsnytta eftersom det inte finns något tydligt mått. Om substitution ska mätas så ska det vara substitution av fossila råvaror med biobaserade dvs relatera till minskade klimatutsläpp.
Vi är positiva till produktionsstöd för bioenergi och intäktsgarantier kan vara en bra modell för detta. Dock bör stödet även omfatta gasformiga bränslen och biokol för industrins behov.
Bakgrund
Järn- och stålindustrin har behov av kol som legeringsämne och processråvara och biobaserad gas som bränsle i tillverkningen. Ökad tillgång till biobaserad råvara och produktion av insatsvarorna för att tillgodose dessa behov är nödvändigt för att järn- och stålindustrin ska kunna minska koldioxidutsläppen från tillverkningsprocesserna. Konkurrensen om bioråvaror kommer att öka eftersom även andra branscher har stora behov av bioråvara. En nationell bioekonomistrategi som bidrar till att öka utbudet av råvaror och förädlade produkter för industrins behov är positivt. Utredningen framhåller också försörjningstrygghet som en viktig aspekt för att Sverige ska vara mindre beroende av import vilket vi stödjer.
En nationell bioekonomistrategi
Jernkontoret är positiv till tanken om en nationell strategi för att utveckla bioekonomin. Utredningen har också gjort ett bra arbete med att beskriva hur strategin bör utformas och följas upp för att vara verkningsfull. Jernkontoret stödjer visionen och det övergripande målet samt de tre fokusområdena, de möjligheter till ökad tillgång till bioråvara som redovisas i 7.1.2 och utredningens perspektiv på vilka förutsättningar som behövs för att utveckla bioekonomin (7.1.3). Att dessa förutsättningar är desamma som för utveckling av hela industrin visar på att de viktigaste åtgärderna är generella och måste hanteras sektorsövergripande. När det gäller fokusområdet "Fler resurseffektiva, biobaserade lösningar" så är det viktigt att strategin avgränsas till de fall där det biobaserade ersätter fossila lösningar och inte leder till snedvridning gentemot andra delar av ekonomin.
De föreslagna kvantitativa målen om bioekonomin förädlingsvärde och export bygger på att det är tydligt och transparent vad som räknas in i bioekonomin. Detta är troligen föränderligt över tid. Jernkontoret ifrågasätter varför det ska finnas ett mål på export inom bioekonomin. Det borde istället finnas ett exportmål för hela den svenska ekonomin.
När det gäller substitutionsnytta så finns ingen metod eller data och SCB föreslås få i uppdrag att ta fram detta. Jernkontoret avstyrker därför att det sätts ett mål innan underlag finns framme.
I förslaget till handlingsplan anges att en hinder- och lägesanalys för bioekonomin bör göras för att identifiera kunskapsluckor och eventuella regulatoriska begränsningar av bioekonomins utveckling. Jernkontoret anser att analysen även måste inkludera industrins behov som inte hanterats i utredningen.
Åtgärder innan första handlingsplan
Nedan kommenterar vi några av de föreslagna åtgärderna.
Intäktsgarantier för inhemsk produktion av flytande förnybara drivmedel och mellanprodukter
Jernkontoret stödjer att det tas fram något styrmedel för att öka produktion av biobaserade bränslen och intäktsgarantier kan vara en bra lösning. Förslaget pekar främst på flytande drivmedel men även gasformiga produkter, tex syntesgas omfattas och i delbetänkandet nämns att produkterna inte nödvändigtvis måste användas i motorer. När ett sådant styrmedel tas fram bör omfattningen vara tillräckligt bred för att täcka flera olika behov inom både transporter och industrin. Eventuell överlappning med befintliga styrmedel bör ses över så att stödet blir så effektivt som möjligt och är neutralt vad gäller både råvaror, teknik och användningsområde. Även biokol för industriell användning bör beaktas.
Plan för träbyggande och ökad träanvändning
Jernkontoret avstyrker förslaget.
Inom byggsektorn används många olika material och olika byggkoncept och byggprodukterna konkurrerar utifrån funktion, kvalitet och miljöegenskaper. Krav på redovisning av klimatrelaterade utsläpp införs också, vilket är positivt, även om sådana krav bör vara baserade på ett livscykelperspektiv där återvinning och återbruk inkluderas.
Staten ska däremot inte styra mot val av vissa material. Det är ett avsteg från principen om teknikneutralitet och skulle leda till snedvridning av marknaden utan att lösa några egentliga marknadsmisslyckanden. Utvecklingen mot minskade utsläpp i produktion av olika byggmaterial pågår och drivs av både politiska styrmedel och företagens egna ambitioner. Utifrån teknikneutrala förutsättningar borde det vara upp till företagen att använda sig av det material som de bedömer som bäst lämpade.
Argumenten kopplade till tillväxt, sysselsättning och försörjningsförmåga gäller även andra material såsom stål och betong där produktion finns på landsbygden och det finns inhemsk råvara.
Styrmedel för att främja biobaserade lösningar
Jernkontoret är positiva till att det görs en analys av vilka styrmedel som är lämpliga för att främja biobaserade lösningar. Såsom utredningen påpekar är det dock viktigt att;
"Regler och styrmedel bör i så stor utsträckning som möjligt vara neutrala vad gäller teknik och sektorer, och inte styra råvaruanvändningen, för att undvika snedvriden konkurrens mellan olika sektorer" (sid 161).
Detta ligger i linje med våra synpunkter ovan angående plan för träbyggande. Detta är också viktigt när det gäller kravställande inom offentlig upphandling.
Delning av data om biobaserade restströmmar
Förslaget om en databas eller annan plattform för att dela information om restströmmar är mycket positivt. Förslaget bör breddas till även andra sektorer och restströmmar som inte är biobaserade. Det skulle möjliggöra resurseffektiva flöden mellan fler olika producenter och användare.
Jernkontoret
Annika Roos, verkställande direktör
Helén Axelsson, energi- och miljöchef