Björneborg och Berg levererar axlar av återvunnet skrot

Björneborg Steel levererar inom kort de första GreenForge®-propelleraxlarna till Berg Propulsion. Axlarna är tillverkade av återvunnet skrot och producerade med klimatneutral teknik.

Björneborg Steel berättar i ett pressmeddelande att de nya propelleraxlarna ska användas på tre så kallade ro-ro-fartyg som Louis Dreyfus Armateurs (LDA) planerar att sätta i drift 2026 för att transportera Airbus A320-delar över Atlanten. Ro-ro-fartyg (av engelskans roll on, roll off) är lastfartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Fartygen utrustas med rotorsegel och ett hybridsystem för framdrift och manövrering utvecklat av Berg Propulsion. Sammantaget beräknas detta minska bränsleförbrukningen och koldioxodutsläppen med 50 procent.

GreenForge-teknologin använder 100 procent fossilfri elektricitet för smältning och biogaser istället för fossila bränslen, till exempel flytande biogas (LBG), förnybar gas som används som drivmedel för dieselmotorer (rDME) och biopropan för uppvärmning. För denna leverans har biopropan från Flogas Sverige AB använts.

– Vi är hedrade att arbeta med Berg Propulsion, en ledare inom maritim hållbarhet, och ser fram emot att hjälpa företaget att erbjuda ett grönt alternativ för framtida generationer, säger Håkan Dedorsson, vd för Björneborg Steel, i ett pressmeddelande.

Axlarna kommer att levereras mellan mars och juni i år. Björneborg Steel siktar på att omvandla hela produktionen till GreenForge-processen senast 2027. 

Läs mer:

Stålföretagen i Sverige tillverkar högt förädlade stålsorter och produkter. Sveriges järn- och stålindustri ligger i framkant när det kommer till innovation och företagens produkter efterfrågas över hela världen. När produkterna används bidrar de till en mer hållbar utveckling. Det kallar vi på Jernkontoret för #stålnytta.

Klicka här för att ta del av olika exempel på stålnytta.