Yttrande över rapporten Informationsdelning vid ansökningar om anslutning till elnäten
Jernkontoret lämnade i januari synpunkter på de preliminära förslag som Ei då presenterade, och den samlade bedömningen kvarstår i huvudsak. De förslag som nu presenterats går i rätt riktning och bör kunna effektivisera processen och öka möjligheten för angelägna projekt att få anslutning förutsatt att rätt resurser tilldelas myndigheterna, samt att kundsidan (anslutande parter) får inflytande över den fortsatta utvecklingen av processer och praxis. Något som Jernkontoret påpekade redan i svaret på de preliminära förslagen tidigare i år, men som fortfarande behöver förtydligas.
Yttrande över rapporten Informationsdelning vid ansökningar om anslutning till elnäten, KN2024/00887
Sammanfattning
Jernkontoret lämnade i januari synpunkter på de preliminära förslag som Ei då presenterade, och den samlade bedömningen kvarstår i huvudsak. De förslag som nu presenterats går i rätt riktning och bör kunna effektivisera processen och öka möjligheten för angelägna projekt att få anslutning förutsatt att rätt resurser tilldelas myndigheterna, samt att kundsidan (anslutande parter) får inflytande över den fortsatta utvecklingen av processer och praxis. Något som Jernkontoret påpekade redan i svaret på de preliminära förslagen tidigare i år, men som fortfarande behöver förtydligas.
Jernkontorets synpunkter
Ei föreslår i rapporten en aktiv köhantering utan att säga något om hur en sådan hantering ska gå till. Den frågan kommer att vara avgörande för vilka effekter en sådan hantering kommer att få. Med en aktiv köhantering, som helt säkert kan öka effektiviteten i nätutnyttjandet, är det samtidigt viktigt att man tar hänsyn till anslutande användares helhetssituation. En tydlig och förutsebar process som bygger på nära dialog är nödvändig. Hänsyn till anslutande part måste tas vid utveckling och implementering av de förslag som Ei ger, eftersom föreliggande rapport bara analyserar effektiviteten för elsystemet som sådant.
De uppgifter som föreslås åläggas myndigheter får inte inverka på respektive myndighets möjligheter att fokusera på andra nödvändiga uppgifter för ett utbyggt och stärkt elnät, eller andra åtgärder som syftar till effektivisering och en mer rättssäker process för anslutande part.
För utveckling av branschpraxis bör även användarsidan tas med i arbetet, eftersom kundens situation måste tas hänsyn till och behoven av tydlighet och försägbarhet är viktiga för den som vill ansluta en verksamhet och som i sin tur kan ha andra kravställare i andra änden.
De förslag som uppges ta längre tid att utreda och genomföra verkar rimliga, och skulle exempelvis kunna underlätta för sökande att i förväg och tidigt i processen kunna göra bedömningar av möjligheten till anslutning. Fokus bör dock läggas på det som går att genomföra omgående, och mer omfattande utredningar inom myndigheterna får som tidigare påpekats inte hindra genomförandet av dessa eller andra åtgärder för att stärka kraftsystemet.
I genomförandet av förslagen måste även den sökandes behov av sekretess avseende företagsspecifik information tas hänsyn till. För att en ansökan ska kunna innehålla nödvändig information om planer och projekt behöver det finnas en mycket stor säkerhet i att informationen hanteras varsamt och inte kommer obehöriga till del. Som Energimarknadsinspektionens förslag tydligt visar är ett effektivt system avhängigt tillgång till korrekt information, vilket bara kan uppnås genom tydliga regler och tillit till en trygg hantering av informationen.
Hänvisning till andra remissinstanser
Jernkontoret står även bakom SKGS remissvar.
Jernkontoret
Annika Roos, verkställande direktör
Pär Hermerén, handläggare